7 feta livsmedel som kan hjälpa dig få en platt mage (några vill överraska dig!)

 

De här 7 shockerande feta (men hälsosamma) superlivsmedel kan faktiskt hjälpa dig bränna kroppsfett snabbare!

Vid det här laget har anti-fett propagandan dött och nästan alla förstår numera att äta fett inte nödvändigtvis gör dig fet. Faktum är att det är absolut livsviktigt att få tillräckligt med hälsosamma fetter I din diet för att hålla dina hormoner I balans, blodsockret under kontroll och motverka matsug. Här är 7 exempel på “feta” livsmedel som faktiskt kan HJÄLPA dig att bli smal.

 

  1. SUPERMÖRK CHOKLAD (minst 72% kakao eller högre)

Det kanske inte är en hemlighet längre men ja, mörk choklad (INTE mjölkchoklad) kan vara väldigt hälsosamt, även om det tekniskt sätt är kaloririkt.

Emellertid är det mer effektivt att äta för att bränna fett om du är en person som gillar sötsaker och ofta äter efterrätt. Om så är fallet kan 1 eller 2 små rutor av mörk choklad tillfredsställa ditt sötsug med bara 30-40 kalorier istället för 500 kalorier från en bit chokladkaka eller paj.

Vissa märken av mörk choklad som är I mitten av 70% kakaoinnehåll eller högre kan ha ett rätt så högt fiberinnehåll och lågt sockerinnehåll I förhållande till mängden nyttigt fett. Det är ett bra sätt att klargöra om din choklad är av bra kvalité – leta efter mer total fettmängd än kolhydratmängd (eller ungefär samma mängd av båda.)

Vikten av det är att många mörka chokladkakor påverkar inte ditt blodsocker särskilt mycket I jämförelse med andra snacks. Dessutom är mörk choklad också väldigt rik på hälsosamma antioxidanter, bland andra teobromin, som har visat sig sänka blodtrycket. Fettmängden från en bra mörk choklad ska komma från naturligt hälsosamma fetter från kakaosmör och inte från några tillagda fetter. All choklad med tillagda fetter kommer överlag inte att vara lika hälsosamma.

Anledningen till att jag tipsar om att välja mörk choklad med minst 72% kakaomängd är att ju högre % kakao, desto lägre % socker. Det betyder däremot att all choklad över 80% kakao blir mer och mer bitter och mindre söt. Om du gillar den typen av smak är det bättre ju högre procent du väljer (jag tycker personligen att 75% är en perfekt mix av sötma och fyllig chokladsmak). Kom bara ihåg att hålla den dagliga mängden låg eftersom att det är kaloritätt!

Du kan också få alla fördelar med antioxidanterna och fibrer utan alla kalorier genom att använda ekologiskt osötat kakaopulver I smoothies eller andra recept.

 

  1. KOKOSMJÖLK, KOKOSMJÖL OCH KOKOSOLJA

Kokosmjölk och olja är en bra källa för en supernyttig form av mättat fett som förkortas MCT, som även innehåller laurylsyra som boostar immunförsvaret och saknas I de flesta västerländska dieterna. Utöver det används MCTs regelbundet som energi av kroppen och är mindre troligt att lagras som kroppsfett I jämförelse med andra fetter.

Tillsammans med kokosmjölk och kokosolja som nyttiga fettalternativ har vi också kokosmjöl som ett bättre val av mjöl vid bakning. Kokosmjöl har extremt högt fiberinnehåll (nästan ALLA kolhydrater är fibrer istället för stärkelse) och proteininnehåll I jämförelse med de flesta mjöl och är även glutenfritt!

Var bara medveten om att kokosmjöl suger upp fukt som bara den så det BEHÖVER blandas med annat mjöl om du ska baka. Jag har gjort utsökta bakverk genom att blanda kokosmjöl med lika mängder mandelmjöl och quinamjöl, plus att lägga till lite mer flytande ingridienser än receptet säger.

 

  1. SMÖR FRÅN BETANDE KOR

Ja, utsökt lent och rikt SMÖR (riktigt smör, inte dödligt margarin!)… Det är så gott, innehåller mängder med nyttiga näringsämnen och behöver INTE undvikas för att bli smal. Faktum är att jag äter ett par skedar av smör dagligen och ligger mestadels på ensiffrigt kroppsfett året runt.

Det är mycket förvirring kring detta ämnet… Faktum är att jag såg en tv-show idag som pratade om ohälsosamma livsmedel och det första de tog upp var smör. Det visar bara att majoriteten av befolkningen har noll koll på att smör (från betande kor bara!) faktiskt kan vara en hälsosam del av din diet.

Det kan till och med HJÄLPA DIG tappa fett av dessa olika skäl:

  • Riktigt smör har höga nivåer av nyttiga fetter som kallas CLA som har visats ha anti-cancer effekter och kunna hjälpa med att bräna midjefett och bygga muskler.
  • Smör har också en ideal balans av omega-3 till omega-6 fettsyror som hjälper till att slå tillbaka inflammation I kroppen och kan balansera hormoner.
  • De nyttiga fetterna I smör innehåller också MCTs, som hjälper immunförsvaret och används som bränsle för kroppen. De håller också din aptit I check och blodsockernivåerna balanserade, vilket hjälper dig hålla dig smal!

 

  1. HELA ÄGG, INKLUSIVE GULAN

De flesta människor vet att ägg är en av de bästa livsmedlen för protein. Det de inte vet däremot är att äggulan är den mest hälsosamma delen av ägget… det är här mestadels av vitaminerna, mineralerna och antioxidanterna hittas I ägget.

Äggulorna innehåller mer än 90% av allt kalcium, järn, zinc, B6, folat, B12 och pantotensyra av ägget. Dessutom finns alla fettlösliga vitaminerna, A, D, E och K o gulan likaväl som alla de nödvändiga fettsyrorna.

Utöver det blir proteinet bättre absorberat när du äter hela ägget istället för bara vitorna då aminosyreprofilen blir mer balanserad. Se bara till att välja frigående, ekologiska ägg istället för vanliga (balanserad fettsyreprofil som hjälper mot inflammation styrs av hönornas diet.)

 

  1. GRÄSFÖDD BIFF

Jag vet att de flesta tror att rött kött är ohälsosamt, men det är för att de inte förstår hur hälsan hos djuret påverkar hur hälsosamt köttet är att ätas. Ha detta I bakhuvudet: “ett ohälsosamt djur ger dig onyttigt kött, men ett friskt djur ger dig nyttigt kött”.

Vanlig biff eller oxe som du ser I matbutikerna är uppfödda med majs och soja och det motsvarar INTE deras naturliga diet. Därför blir den nyttiga fettsyrebalansen I obalans (för många omega-6 kontra omega-3 syror).

Däremot, om du väljer att äta grässfött kött från biff eller oxe, kan du vara säker på att få I dig betydligt högre mängder omega-3 fetter som är bra för dig. Du får dessutom runt 3 gånger så mycket Vitamin E som I ‘vanligt’ kött.

Som grädden på moset innehåller gräsfött boskap CLA, ett nyttigt fett som hjälper till med fettförbränningen och muskeltillverkningen I kroppen.

Det kan vara svårare att hitta gräsfött kött så fråga runt I matbutiker om de känner till någon gård eller liknande som säljer kött av bra kvalité.

 

  1. AVOKADOS

Även om avokados ses som “fet” mat är den proppfull med nyttiga fetter! Inte nog med att den här frukten (ja, det är faktiskt en frukt) är sprängfylld med enkelomättade fetter, den innehåller dessutom massvis med vitaminer, mineraler och antioxidanter.

Som ett tillägg är min åsikt att guacamole (mosad avokado med vitlök, lök, tomat, peppar m.m.) är en av de mest delikata mattillägg som någonsin uppfunnits, och du kan gladeligen njuta av att det också är en utav de nyttigaste. Pröva det på hamburgare, ägg och omeletter, I sallader med fisk eller som en sidorätt till I princip vilken måltid som helst.

Kvalitén av dosen nyttigt fett och fiber som du får från avokados hjälper din kropp att bibehålla rätt nivåer av hormoner som hjälper till med fettförbränning och muskeltillväxt. Eftersom avokados dessutom är extremt mättande hjälper de till att reducera aptiten under timmarna efter måltiden. Säg hejdå till suget efter skräpmat och sätt igång viktminskningen! Jag äter personligen en halv – en hel avokado varje dag, vilket hjälper mig att hålla midjan I check.

 

  1. NÖTTER (VALNÖTTER, MANDLAR, PISTAGE, PEKAN, PARA, MAKADEMIA o.s.v)

Ja, det här är ytterligare ett “fett” livsmedel som kan hjälpa dig bränna fett från midjan. Nötter innehåller generellt sätt 75-90% fett och det är bara hälsosamma sådana, tillsammans med höga nivåer vitaminer, mineraler och antioxidanter. Nötter är också en bra källa av fiber och protein, som du vet hjälper till att hålla blodsockret jämnt och hjälpa till att gå ner I vikt.

Nötter hjälper också till att hålla bra nivåer av fettförbränningshormoner I din kropp likaväl som att stödja aptitkontrollen och sötsuget så att du I slutändan äter färre kalorier totalt, även om de innehåller mycket fett. Mina favoritnötter är pekan, pistage, mandlar, makademia – och valnötter, och genom att äta dem med variation hjälper du till att få I dig varierat med vitaminer och mineraler samt en bra balans med olika fetter.

Försök hitta naturella nötter istället för rostade om du kan, då det hjälper att bibehålla kvalitén och näringsinehållet av nyttiga fetter som du får I dig.

Ett bra tips kan vara att pröva att byta ut jordnötssmöret som de flesta äter mot mandelsmör, cashewsmör, pekansmör eller makademiasmör för att få variation I din diet.

Ett av de små “tricksen” jag har använt med klienter när jag hjälpt dem gå ner I vikt är att få dem äta en handfull nötter ungefär 20 minuter innan lunchen eller middagen. Det blir en perfekt stund att dämpa din aptit innan måltiden och hjälper dig hålla nere de totala kalorierna.

Jag hoppas du gillade den här genomgången av de mest hälsosamma “fettfyllda” – och fettförbrännande – livsmedlen som går att äta. Jag skulle kunna ge er en hel del fler, men ni fick mina favoriter än så länge 😉

NJUT!


Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *