Lider du av acne? Här är livsmedlen att skylla på

Acne är känt för att vara en komplicerad åkomma som involverar många olika faktorer och möjliga orsaker.

Det som skapar en persons acne kan vara helt annorlunda från någon annan och behandlingen som fungerar för dig kanske inte fungerar alls för din kompis. Med det sagt är acne, som så många andra moderna hälsoproblem, ett resultat av livsstilsval och diet. Så, om du redan har prövat alla krämer, ansiktstvättar och andra tips som inte fungerar är det dags att ta en titt på vad du äter.

De här sju sakerna är välkända för att trigga igång acne och andra åkommor med dålig hy:

Socker

Vi behöver inte direkt en ytterligare anledning för att ge upp den här skiten, men socker är dessutom en stor orsak till acne; både för att det är högst inflammatoriskt och för att det rubbar dina hormoner. Om du vill ha renare och finare hud är socker det första du ska tänka på att eliminera eller åtminstone minska på.

Raffinerade kolhydrater

När du ändå håller på ska du fundera på att sluta med all raffinerad och förbehandlad mat så som mjöl, flingor, pasta och vitt ris. De här kolhydraterna har ett högt GI (glykemiskt index) och har visat sig kunna försämra acne.
Tänk också på att para ihop alla frukter med högt GI (som melon eller banan) med protein och fett. Till exempel en handfull mandlar eller ett hårdkokt ägg.

Mjölkprodukter

Mjölkprodukter, precis som socker, är kopplad till mer acne. Detta är för att mjölk kommer från gravida djur och därmed fullt av hormoner. Eftersom acne delvis är en hormonell åkomma är det sista vi vill göra att lägga till fler hormoner I mixen.
Testa att eliminera mjölkprodukter ett tag och håll dig till mandel, kokos, ris och hemp- alternativ istället. Om du märker en skillnad I din hy kan det vara bra att fortsätta utan mjölk.

Vete

De flesta av oss vet vid det här laget att vete och gluten är högst inflammatoriskt, och att inflammationen som skapas internt kan manifesteras på vår hud I form av, du gissade det, acne. Veteprodukter är ofta väldigt förbehandlade och högt upp på det glykemiska indexet också, som noterat tidigare kan aggrevera acne.

Soja

Sojabönor innehåller fytoöstrogener som kan härma naturligt östrogen och slå våra hormoner ur balans. Speciellt om du har en tendens att få finnar runt munnen och käklinjen ska du undvika soja. Var noga med att titta på etiketterna på maten du köper eftersom att soja finns I många olika former I stor del av den förbehandlade maten vi äter.

Jordnötter

Jordnötter innehåller en substans som härmar androgener I kroppen, så genom att äta dem kan acnen bli värre. Försök att leva utan jordnötssmör ett tag och håll dig till råa nötter som mandlar, cashews eller valnötter som inte påverkar de androgena nivåerna.
Var och en av de listade livsmedlen ovan kan vara problematisk på andra sätt än att bara ge dig acne, så det kan vara värt att fundera på att minska på allihopa. För att identifiera vilka av dem som bidrar till din acne bör du ta bort en av de I taget under minst fyra veckor.

Observera alla skillnader I din hy under den tiden och sen kan du pröva att återintroducera livsmedlet I din kost för att se om du bryter ut igen. Såvida det inte är ett livsmedel som är helt och hållet skadligt för dig (som socker) – då kan du lika gärna skita I det för gått!

Lycka till!

Källor:

http://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/acne/features/lifestyle
http://www.thealternativedaily.com/foods-make-acne-worse
http://www.clearskinforever.net/coffee-acne-does-coffee-trigger-acne
http://ajcn.nutrition.org/content/86/1/107.full


Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *