Solsken är ungdomens källa

 

 

Den riktiga hemligheten bakom ungdom finns inte gömd i den legendariska fontänen. Den finns redan tillgänglig i varenda cell i din kropp.

 

Och allt du behöver för att aktivera det är solljus.

 

Jag är säker på att du har hört varningarna angående solen: den är farlig och orsakar cancer. Som vanligt har massmedia fått allting om bakfoten.

Sanningen är att om du undviker solen är risken för att du får hudcancer betydligt högre än för dem som badar i solstrålar. Och experterna vet det.

 

Den respekterade Brittiska medicinska journalen The Lancet rapporterade långt tillbaka under 2004:

 

‘It has long been realized that indoor workers have an increased risk for melanoma, compared with those who work outdoors, indicating ultraviolet radiation is in some way protective against this cancer.’1

 

Forskare har också upptäckt att personer som undviker solen dör i tidigare åldrar än de som regelbundet utsätts för solljus.

Faktum är att solen skyddar mot cancer, stödjer hjärtats hälsa och ett glatt humör som är ett resultat av en hälsosam hjärna. Det håller dig även ung då solen har en direkt inverkan på hälsan och dina telomerer. ( svansen på DNA-strängen ).

Vi vet numera att telomererna är skyddslocken längst ut på dina kromosomer och att de agerar ungefär som biologiska klockor som kontrollerar åldrandet på dina celler. Och solljus är nyckeln…

När solens UVB-strålar når din hud börjar din kropp att producera D-vitamin. Det säger i sin tur åt din kropp att skapa mer telomeras, enzymet du behöver för att bibehålla och reparera dina telomerer.

När du inte har tillräckligt med telomeras blir dina telomerer kortare och nöts varje gång dina celler replikerar sig… och ju mer då åldras. Det är för att när dina kromosomer irriteras slutar dina celler reproducera sig och dina vävnader och organ bryts ner och dör.

Och under detta förloppet är det mer troligt att du faller offer för de kroniska sjukdomarna vi associerar med åldrande – hjärt och kärlsjukdomar, Alzheimer’s, och cancer bara för att nämna ett par – i kombination med generell svaghet i hela kroppen.

Men telomeras förhindrar att dina telomerer krymper och aktuell forskning avslöjar att där telomererna får tillbaka längd återgår dina celler till ‘yngre’ beteende och replikerar sig till yngre, mer hälsosam vävnad igen.

Allt detta avgörs om du får tillräckligt med solskensvitamin.

En studie som gjordes av Georgia Health Sciences University upptäckte att vuxna som intog 2.000 Ius av D-vitamin dagligen i en månad ökade produktionen av telomeras med 19% jämfört med en placebogrupp (.3). En annan studie som involverade 2.000 tvillingar fastställde att genetik inte påverkar telomerernas längd, det är dina nivåer av D-vitamin. Forskarna rapporterade att de som hade högst nivåer av D-vitamin hade telomerer som var fem år yngre än de vars nivåer var under genomsnittet (.4).

För att få tillräckligt med D-vitamin ska du börja med att ignorera den dagligt rekommenderade dosen av 600 IUs (USA). Det är alldeles för lågt och det är en av orsakerna till att 64% av Amerikaner har brist på D-vitamin (.5).

Så, hur mycket behöver du då? Ha i åtanke att 20 minuter av solljus skapar otroliga 20.000 – 50.000 IUs D-vitamin!

För att få tillräckligt varje dag för att skydda dina telomerer finns det två saker du behöver göra:

 

  1. Var ute i solen. Det är din bästa källa av D-vitamin. Du behöver i alla fall 20 minuter av solljus per dag om du är ljus i hyn och mellan 30-60 minuter om du är mörkare. Se till att du undviker att bränna dig då det är skadligt för huden.

Om du solar när du gör detta, öka din exponering ett par minuter varje dag. Om du har känslig hy eller bränner dig lätt, se till att få 15 minuter sol två gånger om dagen – när solen går upp och när den går ner.

 

  1. Ta 2.000 – 5.000 IUs D-vitamin dagligen om du inte kan komma ut i solen för att du arbetar inomhus eller under kortare vinterdagar. Den bästa formen av D-vitamin är D3 (calcitriol) som är den bioaktiva formen din kropp skapar. När du tar ett calcitrioltillskott börjar det verka direct.

När du får tillräckligt med D-vitamin genom solen eller tillskott så behöver du inte fortsätta leta frenetiskt efter ungdomens källa – dina celler kommer hålla sig unga och friska av sig själva! Det betyder också att ålder inte är bestämt av antalet ljus på din födelsedagstårta eller din genetik.

 

KÄLLOR:

 

  1. Rivers, Jason K. Is there more than one road to melanoma? The Lancet. DOI: dx.doi.org/10.1016/S0140-6736(04)15649-3. thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736%2804%2915649-3/fulltext
  2. Lindqvist PG1, Epstein E, Landin-Olsson M, Ingvar C, Nielsen K, Stenbeck M, Olsson H. Avoidance of sun exposure is a risk factor for all-cause mortality: results from the Melanoma in Southern Sweden cohort. J Intern Med. 2014 Jul;276(1):77-86. doi: 10.1111/joim.12251. Epub 2014 Apr 23. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24697969
  3. Zhu H1, Guo D, Li K, Pedersen-White J, Stallmann-Jorgensen IS, Huang Y, Parikh S, Liu K, Dong Y. Increased telomerase activity and vitamin D supplementation in overweight African Americans. Int J Obes (Lond). 2012 Jun;36(6):805-9. doi: 10.1038/ijo.2011.197. Epub 2011 Oct 11. .ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21986705
  4. Richards JB1, Valdes AM, Gardner JP, Paximadas D, Kimura M, Nessa A, Lu X, Surdulescu GL, Swaminathan R, Spector TD, Aviv A. Higher serum vitamin D concentrations are associated with longer leukocyte telomere length in women. Am J Clin Nutr. 2007 Nov;86(5):1420-5. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17991655
  5. Mitchell DM1, Henao MP, Finkelstein JS, Burnett-Bowie SA. Prevalence and predictors of vitamin D deficiency in healthy adults. Endocr Pract. 2012 Nov-Dec;18(6):914-23. doi: 10.4158/EP12072.OR. ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22982792

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *